Att undervisa modersmål - i klassrummet och på distans 7,5 hp

Att planera, genomföra och utvärdera undervisningen i modersmål

Ht 2018, 25 %, distans

I läroplanen Lgr 11 framhålls modersmålets betydelse för lärande. Det finns ett tydligt samband mellan utveckling av elevens modersmål och elevens prestation i andra skolämnen. Modersmålsundervisningen ska ge eleven möjlighet att utveckla språk, identitet och förståelse för omvärlden. Kursen Att undervisa modersmål – i klassrummet och på distans ger deltagarna insikter i den kulturella och språkliga dimensionen av modersmålet, för att de sedan ska kunna förmedla olika perspektiv till sina elever.

Kursen vänder sig till modersmålslärare och behandlar olika språkdidaktiska, metodiska och tekniska aspekter för en varierad och effektiv modersmålsundervisning. Deltagarna får fördjupa sig i relevant språkdidaktisk forskning samt planera, genomföra och utvärdera olika undervisningsprojekt. Kursen ger deltagarna möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter och idéer kring undervisningen i klassrummet såväl som på distans.

Följande områden tas upp under kursen

  • språkdidaktiska teorier om modersmålsundervisning
  • struktur och innehåll i modersmålsundervisning i klassrummet och på distans
  • aktiviteter för att öka elevernas engagemang
  • mediala resurser för en autentisk språkundervisning
  • studiehandledning på modersmål.

Kursen ges på kvartsfart och pågår under höstterminen 2017. Den börjar med en träff i Uppsala. Därefter är undervisning, handledning och kommunikation nätbaserade.

Kontakt

För mer information kontakta:

 

Marita Gareis
tel: 018-471 79 63
e-post: marita.gareis@fba.uu.se

eller

Simeon Oxley
tel: 070-221 74 27
e-post: simeon.oxley@fba.uu.se

Fakta om kursen

Kursstart augusti 2018 (v 36)

Ansökan sker på www.antagning.se senast 16 april 2018. Begränsat platsantal.

Kursen ges under förutsättning att erfordrat antal deltagare uppnås.